Kokoomuksen Puoluekokous 14.-16.6.2024 Tampere

Helsingin Teknisten Kokoomuksen virallisena kokousedustajana toimi puheenjohtajamme Jukka Tamminen, tarkkailijajäseninä kokoukseen osallistuivat hallituksen jäsenet Matti Rauko ja Juha Salin. Kokoukseen osallistui lähes 1400 kokoomuslaista.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon linjapuhe linkistä: https://www.kokoomus.fi/petteri-orpon-linjapuhe-puoluekokouksessa-2024/ Linjapuheessaan Petteri Orpo esitti europarlamentaarikko Henna Virkkusta Suomen EU-komissaariehdokkaaksi.

Kokoomuksen puoluekokous valitsi puheenjohtaja Petteri Orpon jatkamaan puolueen puheenjohtajana. Vastaehdokkaita ei ollut.

Varapuheenjohtajiksi puolustusministeri Antti Häkkäsen, kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikosen sekä uutena kuopiolaisen kansanedustajan Karoliina Partasen.

Häkkänen sai 603,2 ääntä, Ikonen 566,2 ääntä ja Partanen 409,4 ääntä. Myös ehdolla ollut tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala sai 0,4 ääntä vähemmän kuin Partanen. Aiemmista varapuheenjohtajista ulkoministeri Elina Valtonen ei ollut ehdolla.

Puoluevaltuuston puheenjohtajana valittiin jatkamaan kansanedustaja Heikki Autto.

Puoluekokoukselle oli esitetty yhteensä 212 aloitetta. Aloitteet ja puoluehallituksen vastaukset löytyvät linkistä:https://www.kokoomus.fi/wp-content/uploads/2024/05/VALMIS-2024-aloitteet-ja-vastaukset.pdf

Ben Zyskowicz yllätettiin puoluekokouksen viimeisenä päivänä. Hänelle myönnettiin Paasikivi-mitali poikkeuksellisen pitkästä ja ansiokkaasta urasta. Eduskunnassa Zyskowicz on vaikuttanut vuodesta 1979.

Kokouksen väliajoilla ja oheisohjelmien yhteydessä oli mahdollisuus tavata puolueen vaikuttajia ja käydä heidän kanssaan mielenkiintoisia keskusteluita. Erityisesti allekirjoittaneen mieleen jäi keskustelu Ben Zyskowiczin kanssa jolta sain myös hänen uutuuskirjansa ’Nuori Ben Zyskowicz, Suomettumisen vuodet’.

Kirja kuvaa seikkaperäisesti suomettumisvuosien tapahtumia ja poliitikkojen toimintaa ja heidän suoranaista kilpailua itäisen naapurimaamme suosiosta.